КАБІНЕТ
МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 30 жовтня 2013 р. N 841
Київ
(назва із змінами, внесеними згідно з
постановою
Кабінету Міністрів України від
30.11.2016 р. N 905)
Із змінами і доповненнями, внесеними
постановами Кабінету Міністрів України
від 30 листопада 2016 року N 905,
від 12 серпня 2020 року N 711,
від 23 серпня 2022 року N 940,
від 14 лютого 2023 року N 134,
від 7 березня 2023 року N 209
Кабінет Міністрів України постановляє:
2. Визнати такими, що втратили чинність:
постанову
Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2001 р. N 1432 "Про затвердження
Положення про порядок проведення евакуації населення у разі загрози або
виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру" (Офіційний вісник України, 2001 р., N 44, ст.
1980);
пункт 1 змін, що вносяться до постанов
Кабінету Міністрів України, затверджених постановою
Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2013 р. N 581 "Про затвердження
Порядку здійснення компенсації вартості послуг і розміру фактичних (понесених)
витрат суб'єкту господарювання та громадянину, транспортні засоби яких залучені
для вивезення населення із зони надзвичайної ситуації, районів можливих бойових
дій, та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" (Офіційний вісник України, 2013 р., N 66, ст.
2389).
Прем'єр-міністр
України |
М. АЗАРОВ |
Інд. 70
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 30 жовтня 2013 р. N 841
ПОРЯДОК
проведення
евакуації у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій
Загальні
положення
3. Обов'язковій евакуації підлягає
населення у разі виникнення загрози аварії з викидом радіоактивних і
небезпечних хімічних речовин, катастрофічного затоплення місцевості та
землетрусів, масових лісових і торф'яних пожеж, зсувів, інших геологічних та
гідрогеологічних явищ і процесів, надзвичайних ситуацій на арсеналах, базах
(складах) озброєння, ракет, боєприпасів і компонентів ракетного палива, інших
вибухопожежонебезпечних об'єктах Збройних Сил та/або інших військових формувань,
утворених відповідно до законів України, а також суб'єктів господарювання, які
використовують у своїй діяльності вибухопожежонебезпечні об'єкти, збройних конфліктів (із районів можливих
бойових дій у безпечні райони).
(пункт 3 із змінами, внесеними згідно з постановами
Кабінету Міністрів України від
12.08.2020 р. N 711,
від 14.02.2023 р. N 134)
(пункт 3 доповнено абзацом згідно з
постановою
Кабінету Міністрів України від
07.03.2023 р. N 209)
(пункт 3 доповнено абзацом згідно з
постановою
Кабінету Міністрів України від
07.03.2023 р. N 209)
Рішення, передбачене абзацом другим цього
пункту, має містити інформацію про:
(пункт 3 доповнено абзацом згідно з
постановою
Кабінету Міністрів України від
07.03.2023 р. N 209)
(пункт 3 доповнено абзацом згідно з
постановою
Кабінету Міністрів України від
07.03.2023 р. N 209)
збірні та приймальні пункти евакуації;
(пункт 3 доповнено абзацом згідно з
постановою
Кабінету Міністрів України від
07.03.2023 р. N 209)
(пункт 3 доповнено абзацом згідно з
постановою
Кабінету Міністрів України від
07.03.2023 р. N 209)
контактні дані уповноважених осіб
приймальних пунктів евакуації.
(пункт 3 доповнено абзацом згідно з
постановою
Кабінету Міністрів України від
07.03.2023 р. N 209)
(пункт 3 доповнено абзацом згідно з
постановою
Кабінету Міністрів України від
07.03.2023 р. N 209)
4. Загальна евакуація населення
проводиться із зон радіоактивного та хімічного забруднення, катастрофічного
затоплення населених пунктів у разі руйнування гідротехнічних (гідрозахисних)
споруд, хвиля прориву яких може досягнути зазначених населених пунктів менше
ніж за чотири години, можливого ураження в разі виникнення
надзвичайних ситуацій на арсеналах, базах (складах) озброєння, ракет,
боєприпасів і компонентів ракетного палива, інших вибухопожежонебезпечних
об'єктах Збройних Сил та/або інших військових формувань,
утворених відповідно до законів України, а також суб'єктів господарювання, які
використовують у своїй діяльності вибухопожежонебезпечні об'єкти.
(пункт 4 із змінами, внесеними згідно з постановами
Кабінету Міністрів України від
12.08.2020 р. N 711,
від 14.02.2023 р. N 134)
5. Часткова евакуація населення
проводиться на підставі рішення місцевої держадміністрації або посадової особи,
яка має повноваження щодо прийняття такого рішення.
6. Для проведення загальної евакуації
населення залучаються наявні транспортні засоби відповідної адміністративної
території, а в разі виникнення безпосередньої загрози життю або здоров'ю
населення - додатково транспортні засоби суб'єктів господарювання та громадян.
(пункт 6 доповнено абзацом згідно з
постановою
Кабінету Міністрів України від
14.02.2023 р. N 134)
7. Часткова евакуація населення
проводиться з використанням транспортних засобів, що експлуатуються згідно з
графіком роботи.
Залучення додаткових транспортних
засобів під час проведення часткової евакуації населення здійснюється за
рішенням місцевої держадміністрації або посадової особи, яка має повноваження
щодо прийняття такого рішення.
8. Суб'єктові господарювання або
громадянину, транспортні засоби яких залучалися для здійснення заходів з
евакуації населення, компенсується вартість наданих послуг і розмір фактичних
(понесених) витрат за рахунок коштів, що виділяються з відповідного бюджету на
ліквідацію загрози виникнення надзвичайної ситуації або наслідків надзвичайної
ситуації у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
9. Працівник суб'єкта господарювання,
власник, користувач, водій транспортного засобу, які відмовилися від надання
послуг з перевезення населення, яке підлягає евакуації, несуть відповідальність
відповідно до закону.
10. Евакуація матеріальних і культурних
цінностей проводиться у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних
ситуацій, які можуть заподіяти їм шкоду, за наявності часу на її проведення, що
визначається на підставі інформації суб'єктів моніторингу, спостереження,
лабораторного контролю та прогнозування надзвичайних ситуацій.
(абзац другий пункту 10 у редакції постанов
Кабінету Міністрів України від
30.11.2016 р. N 905,
від 14.02.2023 р. N 134)
Приймання, перевезення, розміщення,
облік та зберігання евакуйованих матеріальних і культурних цінностей
здійснюється органом, відповідальним за організацію проведення евакуації, у
визначеному законодавством порядку.
Організація
проведення евакуації
11. Організація проведення евакуації та
підготовка районів для розміщення евакуйованого населення і його
життєзабезпечення, а також зберігання матеріальних і культурних цінностей
покладаються на Раду міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві
держадміністрації, органи місцевого самоврядування та керівників суб'єктів
господарювання.
12. Рішення про проведення евакуації
приймають на:
державному рівні - Кабінет Міністрів
України;
регіональному рівні - Рада міністрів
Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські
держадміністрації;
місцевому рівні - районні, районні у м.
Києві та Севастополі держадміністрації, відповідні органи місцевого
самоврядування;
рівні конкретного суб'єкта
господарювання - його керівник.
13. У разі виникнення загрози життю або
здоров'ю громадянам України на території іноземних держав їх евакуація
проводиться за рішенням МЗС.
(пункт 14 у редакції постанови Кабінету
Міністрів України від 12.08.2020 р. N
711)
15. У невідкладних випадках, зокрема у
разі безпосередньої загрози життю та здоров'ю населення, рішення про проведення
екстреної евакуації населення приймає керівник робіт з ліквідації наслідків
надзвичайної ситуації, а за його відсутності - керівник аварійно-рятувальної
служби, який першим прибув у зону надзвичайної ситуації та має повноваження для
прийняття таких рішень.
16. У разі виникнення надзвичайної
ситуації на транспорті під час перевезення пасажирів відповідальність за їх
евакуацію покладається на підприємства, установи, організації, що здійснюють
транспортні перевезення, та сили цивільного захисту.
17. Проведення евакуації забезпечується
шляхом:
створення на регіональному та місцевому
рівні органів з евакуації, а також органів з евакуації на об'єктах
господарювання;
(абзац третій пункту 17 у редакції
постанови
Кабінету Міністрів України від
14.02.2023 р. N 134)
визначення безпечних районів, придатних
для розміщення евакуйованого населення та матеріальних і культурних цінностей;
організації оповіщення керівників
суб'єктів господарювання і населення про початок евакуації;
організації управління евакуацією;
життєзабезпечення евакуйованого
населення в місцях його безпечного розміщення;
участі у командно-штабних навчаннях та об'єктових
тренуваннях;
навчання населення діям під час
проведення евакуації.
18. Оповіщення керівників суб'єктів
господарювання і населення про початок евакуації проводиться відповідно до
Порядку організації оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій
та організації зв'язку у сфері цивільного захисту, що затверджується Кабінетом
Міністрів України.
19. Навчання населення діям під час
проведення евакуації населення здійснюється відповідно до Порядку здійснення
навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою
Кабінетом Міністрів України від 26 червня 2013 р. N 444 (Офіційний вісник України, 2013 р., N 50, ст.
1788).
Органи
з евакуації, їх функції та завдання
22. Комісії з питань евакуації
відповідають за планування евакуації на відповідному рівні, підготовку
населення до здійснення заходів з евакуації, підготовку органів з евакуації до
виконання завдань, здійснення контролю за підготовкою проведення евакуації,
приймання і розміщення евакуйованого населення, матеріальних і культурних
цінностей.
На об'єктах господарювання, що
потрапляють у зони можливих надзвичайних ситуацій, з чисельністю працюючого
персоналу менш як 50 осіб комісії з питань евакуації не утворюються, а
призначається особа, що виконує функції зазначеної комісії.
Керівник комісії з питань евакуації та
її персональний склад призначаються органом, за рішенням якого утворені органи
з евакуації.
У невідкладних випадках у складі таких
комісій утворюються оперативні групи, що розпочинають роботу з моменту
прийняття рішення про проведення евакуації населення.
23. Збірні пункти евакуації призначені
для збору і реєстрації евакуйованого населення та організації його вивезення
(виведення) у безпечні райони і розміщуються поблизу залізничних станцій,
морських і річкових портів, пристаней, маршрутів евакуації, а також на наявних
міських площах, у відкритих безпечних місцях або безпечних приміщеннях.
У невідкладних випадках функції збірних
пунктів евакуації за рішенням керівника комісії з питань евакуації покладаються
на оперативні групи.
24. Проміжні пункти евакуації
розміщуються на зовнішньому кордоні зони надзвичайної ситуації, пов'язаної
з радіоактивним (хімічним) забрудненням, для пересадки населення з транспорту, що працював у
зоні надзвичайної ситуації, на дезактивовані транспортні засоби, які здійснюють
перевезення на незабруднені (незаражені) території.
Кількість, нумерація, місця розташування
та перелік районів, на території яких розміщуються проміжні пункти евакуації,
визначаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими
держадміністраціями та органами місцевого самоврядування.
25. Приймальні пункти евакуації
розгортаються для приймання, ведення обліку евакуйованого населення,
матеріальних і культурних цінностей та відправлення їх до місць постійного
(тимчасового) розміщення (збереження) у безпечних районах.
26. Збірні пункти евакуації, проміжні
пункти евакуації та приймальні пункти евакуації забезпечуються зв'язком з
районними, міськими, районними у містах, селищними, сільськими комісіями з
питань евакуації, комісіями з питань евакуації, утвореними на об'єктах
господарювання, пунктами посадки на транспортні засоби, вихідними пунктами руху
пішки, медичними і транспортними службами.
28. Контроль за роботою органів з
евакуації здійснюється органом, який приймає рішення про проведення евакуації.
29. Органи з евакуації інформують щороку
Раду міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві держадміністрації, органи
місцевого самоврядування та керівників суб'єктів господарювання про стан
планування евакуації, власної підготовки до виконання покладених на них
завдань, навчання населення діям під час проведення евакуації, обладнання
станцій, портів, пунктів посадки на транспортні засоби, підготовку маршрутів до
місць посадки на транспортні засоби, здійснення контролю за підготовкою
транспортних засобів до евакуації, організацію ведення обліку евакуйованого
населення, оповіщення відповідних органів управління та населення про початок
евакуації, медичне забезпечення населення під час евакуації у місті (районі),
підготовку до розміщення пунктів санітарної обробки населення, спеціальної
обробки одягу, майна і транспорту, здійснення дозиметричного контролю у складі
приймальних пунктів евакуації.
30. На центральні органи виконавчої
влади, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві держадміністрації,
органи місцевого самоврядування та суб'єкти господарювання, що проводять
евакуацію населення, покладається:
розроблення і виконання плану проведення заходів з евакуації населення
(працівників), матеріальних і культурних цінностей у разі загрози виникнення
або виникнення надзвичайних ситуацій;
визначення і підготовка безпечного
району для евакуйованого населення і його життєзабезпечення;
здійснення контролю за плануванням,
підготовкою і проведенням заходів з евакуації підпорядкованими їм органами з
евакуації.
До планування та здійснення заходів з
евакуації залучається Мінінфраструктури.
(пункт 31 у редакції постанови Кабінету
Міністрів України від 23.08.2022 р. N
940)
32. Рада міністрів Автономної Республіки
Крим, місцеві держадміністрації, органи місцевого самоврядування та суб'єкти
господарювання, що приймають евакуйоване населення, визначають склад
відповідних органів з евакуації, забезпечують розроблення плану приймання та
розміщення евакуйованого населення, яке прибуває з небезпечних районів,
підготовку приймальних пунктів з евакуації, обладнання станцій, портів, пунктів
висадки населення, сховищ для захисту евакуйованого населення, здійснення
контролю за підготовкою житла, медичних закладів, інших об'єктів для розміщення
і життєзабезпечення евакуйованого населення, організацію ведення його обліку,
забезпечення радіаційної і хімічної розвідок на маршрутах евакуації і в районах
розміщення населення, організацію дозиметричного контролю, санітарної обробки
населення, спеціальної обробки одягу, майна і транспорту.
33. Координація дій Ради міністрів
Автономної Республіки Крим, місцевих держадміністрацій, органів місцевого
самоврядування під час проведення евакуації здійснюється центральними органами
виконавчої влади через відповідні територіальні органи у межах їх повноважень.
Планування
евакуації населення
(пункт 34 із змінами, внесеними згідно з
постановою
Кабінету Міністрів України від 30.11.2016
р. N 905,
у редакції постанови Кабінету
Міністрів України від 14.02.2023 р. N
134)
35. Евакуація населення із зон
радіоактивного забруднення навколо атомних електростанцій проводиться для АЕС
потужністю:
що не перевищує 4 ГВт, - у радіусі 30
кілометрів;
більш як 4 ГВт - у радіусі 50
кілометрів.
При цьому територія, з якої проводиться
евакуація, повинна бути не менше зони спостереження атомної електростанції,
розміри якої визначені згідно із законодавством.
Евакуація населення із зон небезпечного
радіоактивного забруднення навколо інших ядерних установок та об'єктів,
призначених для поводження з радіоактивними відходами, проводиться із зон
спостереження таких установок та об'єктів, визначених згідно із законодавством.
36. План проведення заходів з евакуації населення
(працівників), матеріальних і культурних цінностей у разі загрози виникнення
або виникнення надзвичайних ситуацій розробляється
комісією з питань евакуації, підписується її головою, затверджується керівником
органу, який утворив таку комісію, та погоджується органом, на території якого
планується розміщення евакуйованого населення.
Комісія з питань евакуації, утворена
Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевою держадміністрацією,
органом місцевого самоврядування, на території якого планується розміщення
евакуйованого населення, розробляє план його приймання і розміщення у
безпечному районі, який затверджується керівником органу, що утворив відповідну
комісію.
Заходи з евакуації в разі виникнення
загрози збройних конфліктів (із районів можливих бойових дій у безпечні райони)
відображаються у плані цивільного захисту на особливий період окремим розділом,
де визначаються особливості проведення обов'язкової евакуації населення та
матеріальних і культурних цінностей. При цьому планування евакуації
матеріальних і культурних цінностей здійснюється на підставі переліку матеріальних і культурних
цінностей, що перебувають у державній власності та підлягають обов'язковій
евакуації з районів можливих бойових дій, згідно з додатком 1.
(пункт 36 доповнено абзацом згідно з
постановою
Кабінету Міністрів України від
30.11.2016 р. N 905,
абзац третій пункту 36 у редакції постанови
Кабінету Міністрів України від
12.08.2020 р. N 711,
із змінами, внесеними згідно з постановами
Кабінету Міністрів України від
23.08.2022 р. N 940,
від 14.02.2023 р. N 134)
Організація евакуації населення,
матеріальних і культурних цінностей в особливий період здійснюється з
урахуванням положень Закону
України "Про правовий режим воєнного стану".
(пункт 36 доповнено абзацом згідно з
постановою
Кабінету Міністрів України від
14.02.2023 р. N 134)
37. Списки громадян, які підлягають
евакуації, складаються у трьох примірниках, один з яких залишається в особи,
яка здійснює управління об'єктом господарювання, будинком, другий - після
уточнення списків надсилається на збірний пункт евакуації (у разі одержання
рішення про проведення евакуації), третій - на приймальний пункт евакуації.
Такі списки коригуються щороку особами, які здійснюють управління об'єктами
господарювання та будинками.
Порядок
проведення евакуації
38. Оповіщення органів з евакуації про
початок евакуації населення здійснюється за рішенням органу, що їх утворив.
Порядок здійснення запланованих заходів
з евакуації населення з урахуванням обстановки, що склалася, уточнюється
органом з евакуації.
Комісії з питань евакуації, утворені в
безпечних районах, організовують приймання, розміщення і життєзабезпечення
евакуйованого населення.
39. Комісія з питань евакуації, утворена
на об'єкті господарювання:
організовує оповіщення та ведення обліку
працівників, уточнює дані про транспортні засоби, строк їх подання, маршрути і
порядок руху;
подає необхідну інформацію комісії з
питань евакуації, утвореній Радою міністрів Автономної Республіки Крим,
місцевою держадміністрацією, органом місцевого самоврядування, на території
якого планується розмістити евакуйованих працівників;
забезпечує зустріч та розміщення
евакуйованих працівників у безпечному районі та організовує їх інформаційне
забезпечення.
40. Комісія з питань евакуації, утворена
Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевою держадміністрацією,
органом місцевого самоврядування, організовує оповіщення, евакуацію та прибуття
на збірні пункти евакуації (пункти посадки) непрацюючого населення, осіб з
інвалідністю та інших маломобільних груп населення, визначених Порядком
виявлення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, які
проживають у зоні надзвичайної ситуації або можливого ураження, та організації
їх супроводження, затвердженим постановою
Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 р. N 282 (Офіційний вісник України, 2018 р., N 35,
ст. 1233), зокрема осіб з порушенням зору, слуху, опорно-рухового апарату,
інтелектуальними, психічними порушеннями за місцем проживання.
Планування заходів з евакуації осіб з
інвалідністю та інших маломобільних груп населення відображається у плані проведення заходів з евакуації населення
(працівників), матеріальних і культурних цінностей у разі загрози виникнення
або виникнення надзвичайних ситуацій окремим розділом.
(пункт 40 із змінами, внесеними згідно з
постановами
Кабінету Міністрів України від
30.11.2016 р. N 905,
від 12.08.2020 р. N 711,
у редакції постанови Кабінету
Міністрів України від 23.08.2022 р. N
940)
41. Збірні пункти евакуації уточнюють
чисельність евакуйованого населення, порядок його відправлення, організовують
їх збір та ведення обліку, здійснюють посадку населення на транспортні засоби,
формують піші і транспортні колони, інформують комісії з питань евакуації про
відправлення населення, організовують надання медичної допомоги евакуйованому
населенню та охорону громадського порядку.
42. Евакуація особового складу збірних
пунктів евакуації організовується після завершення евакуації населення на
підставі рішення органу, що утворив такі органи.
43. Приймальні пункти евакуації
організовують у безпечному районі підготовку пунктів висадки, уточнюють
кількість населення, що прибуло, і порядок подачі транспортних засобів для його
вивезення із зазначених та проміжних пунктів евакуації до пунктів розміщення,
організовують надання медичної допомоги евакуйованому населенню та охорону
громадського порядку.
44. У разі виникнення аварії на хімічно
або радіаційно небезпечному об'єкті евакуація населення проводиться у два
етапи:
перший - від місця знаходження населення
до межі зони забруднення;
другий - від межі зони забруднення до
пункту розміщення евакуйованого населення в безпечних районах.
На межі зони забруднення у проміжному
пункті евакуації здійснюється пересадка евакуйованого населення з транспортного
засобу, що рухався забрудненою місцевістю, на незабруднений транспортний засіб.
Під час пересадки населення за
необхідності здійснюється його санітарна обробка та спеціальна обробка одягу,
майна і транспорту.
Після проведення спеціальної обробки
транспортний засіб використовується для перевезення населення забрудненою
місцевістю.
45. Евакуація населення із зон можливого
катастрофічного затоплення проводиться насамперед із населених пунктів, що
розміщуються поблизу гребель, хвиля прориву яких може досягнути зазначених
населених пунктів менше ніж за чотири години, а з інших населених пунктів - за
наявності безпосередньої загрози їх затоплення.
46. Для інформаційного забезпечення
евакуйованого населення про порядок дій у різних ситуаціях та оперативну
обстановку Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевою
держадміністрацією, органом місцевого самоврядування використовуються системи
оповіщення, засоби радіомовлення і телебачення.
Розміщення
евакуйованого населення
47. Евакуація населення проводиться у
безпечні райони, визначені органом, який приймає рішення про проведення
евакуації.
48. У разі коли евакуйоване населення
неможливо розмістити у безпечному районі, його частина може розміщуватися на
території регіону, суміжного з небезпечним районом, за погодженням з Радою
міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями такого
регіону.
49. Порядок розміщення евакуйованого
населення визначається Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевою держадміністрацією,
на території якої планується розміщувати евакуйоване населення, за заявкою
органу, що приймає рішення про проведення евакуації.
50. Евакуйоване населення розміщується у
готелях, санаторіях, пансіонатах, будинках відпочинку, дитячих оздоровчих
таборах та у придатних для проживання будівлях підприємств, установ та
організацій незалежно від форми власності.
51. Розміщення евакуйованого населення
здійснюється за встановленими видами та обсягами послуг з його
життєзабезпечення.
Фінансування заходів з евакуації
здійснюється за рахунок коштів, передбачених відповідно до вимог законодавства
для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, у визначеному Кабінетом
Міністрів України порядку.
(Порядок доповнено додатком 1 згідно з постановою
Кабінету Міністрів України від
30.11.2016 р. N 905,
додаток 1 із змінами, внесеними згідно з постановами
Кабінету Міністрів України від
12.08.2020 р. N 711,
від 23.08.2022 р. N 940,
від 14.02.2023 р. N 134)
Додаток 2
до Порядку
(в редакції постанови Кабінету Міністрів
України
від 7 березня 2023 р. N 209)
ВІДМОВА
від
обов'язкової евакуації
Немає коментарів:
Дописати коментар